Publikuss

Vége a diákok szigorú étkezési korlátozásának

2025. október 13. 08:05 - Publikus Team

Budapesti tankerületi központok vs. gyerekek

2011-től a chipsadóval terhelik a snack termékeket a boltok polcain, 2017-től pedig ezeket a nasikat próbálják az oktatási rendelettel több-kevesebb sikerrel kiszorítani az iskolák büféiből. Mára viszont világossá vált, hogy a kevés siker egyenlő lett a nullával. A büfék egy része ebbe a lehetetlen célba már tönkrement 〈Bővebben>>>〉, az őket felügyelő tankerületek pedig nem tartatják be szigorúan a törvény szerint egészségtelen termékek elleni küzdelmet. Három budapesti tankerületen keresztül bemutatjuk, hogy a Belügyminisztérium alatt teret engednek már a jogszabályi előírásoknak* nem megfelelő működésnek, ki nem mondottan bármit árulhatnak, a 2025. évi bérleti szerződés feltételeit nem mindig alkalmazzák teljes terjedelemben. Ez nem csak néhány tankerület hibája, hanem az egész rendszerben lehetnek strukturális gondok. 2025. szeptemberétől belátták a tankerek, hogy az ésszerűtlen rendeletekkel nem tudják és nem is akarják már egészséges étkezésre szoktatni a gyerekeket, mivel úgyis azt esznek és isznak, amit szeretnének és saját kárukra is megy a történet a kiesett bérleti díj miatt. Figyelem a cikk termékmegjelenítést tartalmaz!

01_belugyminiszterium.jpg

A 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet értelmében, a nevelési-oktatási intézményben a tanulók részére a népegészségügyi termékadóról szóló 2011. évi CIII. törvény (Neta tv.) hatálya alá tartozó termék nem árusítható. Ez azt jelenti, hogy a magas só- és cukortartalmú termékekre NETA adót vetettek ki, amik az iskolákban nem forgalmazhatóak az édesítőszert tartalmazó üdítőkkel, kávéval, energiaitallal, dohánytermékkel és alkohollal egyetemben. Az adott iskolának a büfékre a legtöbb helyen nincs hatása, mivel az állami intézményeknél a Klebelsberg Központ tankerületei állnak a szerződésben a vállalkozókkal. Papír szerint az igazgatóknak is kellene ellenőrizni, de a gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy nekik lövésük sincs, hogyan azonosítsák be a törvény szerinti egészségtelen cuccokat. Egyenként meg kellene nekik állapítani az egészséges termékekhez a Népegészségügyi termékadóról (NETA) szóló termékek körét vámtarifaszám (VTSZ) alapján, majd a só- és cukortartalmát is meg kellene határozniuk. Nem mellékes az sem, hogy a tankerület abban is érdekelt, hogy a büfés az adott bérleti díjat ki tudja fizetni a bevételéből, így a kerület éves bevételi terve is teljesüljön.

02_tankeruleti_palyazat.jpg

Az egykori Emberi Erőforrások Minisztériumának mintabüféjét a korábbi cikkben>>> már bemutattuk, a valóságban nem úgy nézett ki a kínálata, ahogy azt az akkori miniszter bemutatta. Időnként a tankerületek is próbálják megfélemlíteni a büféseket egy-egy alaposnak tűnő ellenőrzéssel, de a szakértelműk hiánya már ott megmutatkozik, hogy elviszik magukkal a kérdéses termékeket és az íróasztal mögött próbálják beazonosítani azok VTSZ-ét, majd kiküldenek egy sokszor téves következtetésre jutó határozatot. Felszólítják a büfést az akár egészséges termék forgalmazásának beszüntetésére, de az üzemeltetési szerződésben kikötött azonnali szerződés felbontásra vagy bármi szankcióra sehol nem került sor. Másik ellenőrző szerv az adott Kormányhivatal Népegészségügyi osztálya 〈Bővebben>>>〉, ami nagyobb kompetenciát mutat a feladathoz, időnként küldenek egy ejnye-bejnyét, de ezen felül 1Ft-os büntetésre sem kell számítani tőlük. Ezt a megkérdőjelezhető állapotot mutatja a III. és IV. kerületi iskolákat irányító Észak-Budapesti Tankerületi Központ, Tamás Ilona vezetésével is.

03_bekasmegyeri_veres_peter_gimnazium.jpg

III. kerületi Kerék Általános Iskola és Gimnázium büféjének csak az üdítő kínálata is tökéletesen mutatta, hogy a cola és az édesítőszert tartalmazó ice teák miatt is a tankerület azonnali szerződésbontással élhetett volna, miközben trükkösen a pénztárgép kasszája is ki volt támasztva. A Publikuss megkereste a tankerületet, hogy milyen előnnyel járt, hogy a Fodros iskolában is törvénytelenül működő vállalkozót választották a Békásmegyeri Veres Péter Gimnázium büféjének élére, így tovább kínálhatja az édesítőszeres üdítőket, a cukrozott gofrit, stb…

04_kerek_altalanos_iskola_es_gimnazium.jpg

A Közép-Budai Tankerületi Központ Hajnissné Anda Éva vezetésével évek óta irányítja az I. és II, illetve a XII. kerületi iskolákat. Korábban Budapest II. kerületében a Fillér Utcai Általános Iskolát >>> bemutattuk, ahol éveken keresztül túlcsordult az iskola büfében az egészségtelen termékek kínálata és még 2022 februárjában is túlsózott termékek, a pult alatt pedig cukortól úszó csokik várták a gyerekeket. Itt a tankerület és a népegészségügy is úgy végezte az iskolai ellenőrzéseket, hogy előre bejelentkeztek és természetesen az információ „odaszivárgott” a büféshez, így a kérdéses termékek addigra egyszerűen eltűntek és egy mintabüfé tárult a szakma szeme elé!

05_filler_utcai_altalanos_iskola.jpg

Az I. kerületi Petőfi Sándor Gimnázium büféje>>> a szankcióktól nem tartva éveken keresztül minden kínálatát kiposztolta facebook oldalára, így keresni kellett, hogy mi az, ami egyáltalán egészséges a gyerekek részére. Tonna számra rendelte a tiltott colát, de érkezett jócskán agyoncukrozott más üdítő is. Folyt le a polcokról a csokik tömkelege, de a chipsektől és a kávéktól sem rettentek el. A gimnázium büféjének üzemeltetőjét a Kormányhivatal népegészségügyi munkatársai felszólították az árukínálat módosítására a hatályos jogszabályok szerint, mivel magas cukor- és sótartalmú termékektől úszott a büfé. Az érintett tankerület értesítése után nem járt el a szerződés szerint, mivel nem mondta fel azt azonnali hatállyal azt. Ezt tetézve a 2025-es pályázaton ismételten neki adták a bérleti lehetőséget, ezzel elismerve a szabályozásnak ellentmondó működést.

06_petofi_sandor_gimnazium_iskolai_bufe.jpg

A leggyengébb láncszemnél, a Közép-Pesti Tankerületi Központnál a XIII. és XIV. kerületi iskolákban a büfések szembe mehetnek a szabályokkal, a tankerület vezetője, dr. Házlinger György pedig a következő megállapításával szemet hunyt az egész fölött:

„Az intézményeinkben a büfészolgáltatásokat nyújtó vállalkozásokat az iskolaegészségügyi szolgálat bevonásával, nyílt pályáztatás során választjuk ki. A termékkínálatukat a Kormányhivatal, az igazgatók, a védőnők, az iskolaorvosok rendszeresen ellenőrzik. A büfékkel kapcsolatosan a Tankerületi Központhoz olyan bejelentés, amely a szolgáltatási szerződések felülvizsgálatát igényelné, nem érkezett.”

A több büfével is rendelkező cégek esetében felmerült a kérdés, hogy milyen előnyös kapcsolat révén lehetséges a náluk nagyobb mértékben előforduló egészségtelen termékek mennyisége, de tankerület vezetője, Házlinger Úr a választ mellőzte. A 13. és 14. kerületi jelenlegi engedékeny állapotok szerint a tankerület több büféjét már nem vette ki senki, így az jelentős bevételtől esett el. Már a korábbi cikkben>>> jeleztük a tankerületnek is, amit a Kormányhivatal ellenőrzése alá is támasztott, hogy egészségtelen termékek vannak szabálytalanul kihelyezve. A Közép-Pesti Tankerületi Központ iskolái között ezen szabályokat betartó büfét nem találtunk, amihez köszönjük a szülök és diákok által beküldött információkat.

07_dr_mezo_ferenc_altalanos_iskola.jpg

A több büfével is rendelkező cégek esetében pedig látszik, hogy Budapesten nem csak egy-egy kerület népegészségügyi osztálya engedékenyebb, hanem más területen lévő büféik is átcsúsznak valami módon az ellenőrzéseiken. A XIV. kerületi Németh Imre iskolában üzemelő cég, a XIII. kerületi Németh László Gimnázium büféjét is úgy vette át, hogy a pályázatban vállalta, hogy 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet szerinti tiltott termékeket és kifejezetten tejcsokoládét és sós kukoricát nem árul. Ezzel szemben csoki és sós snack rögtön megjelent a szeptemberi kínálatukban a keksz, nápolyi és a kávé mellett! 2025. tanév kezdetével pedig vidáman árulták a csokit is az alábbi blokk szerint. A XIV. kerületi Dr. Mező Ferenc Általános Iskola büfésének erősre sikeredett B-közép szurkolói megnyilvánulása után az igazgató nem tudott mit válaszolni a rengeteg csokoládéra. Bővebben a tankerület szakmai munkájáról és a 13. és 14. kerületi sulik büféiről ITT >>> olvashatsz.

08_nemeth_laszlo_gimnazium_iskola_bufe.jpg

Összefoglalva a tankerületek elzárkóztak éveken keresztül a Publikuss egészséges termékekre vonatkozó szaktanácsadásától, nem kívánták sem az igazgatók, sem az ellenőreik alapszintű tudását kialakítani. A tankerületek nagy része a sajtónyilatkozati stop után elzárkózott minden egyeztetéstől, de szimplán a nyilatkozattól is és szabad kezet adtak a büféseknek a kínálat kialakításánál, miközben látszatellenőrzéseket végeztek beosztottjaik vagy a védőnő. A Publikuss friss felmérése szerint, a szülők megkérdezése után kiderült, hogy ők is támogatják a szélesebb körű termékkínálatot a gyermekeik részére! Úgy tűnik, hogy a 10 évvel ezelőtt behozott, amúgy is értelmetlen szigorítás nem hozott átütő eredményt a gyerekek egészséges táplálkozásában, így az érintett hatóságoknak most van alkalmuk az ügyben szintet lépni. Megkerestük a tankerületeket az erre vonatkozó rendeletmódosítási javaslat miatt, hogy később lazábban szabályozza az EMMI rendelet az árusítható termékek körét. Ezen kirakatműködés befejezése érdekében a Belügyminisztériumban dr. Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkárnál is törvényjavaslat módosítási kérelemmel éltünk, hogy az értelmetlen korlátozás után konstruktív változtatást hajtsanak végre, a válaszukat itt tesszük majd közzé.

kezdolap_banner.jpg

*
2016. évi CL. törvény az általános közigazgatási rendtartásról
2013. évi CLXV. törvény a panaszokról és a közérdekű bejelentésekről
2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
1997. évi CXLI. törvény az ingatlan-nyilvántartásról
1997. évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról
1993. évi LXXVIII. törvény a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról
20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról
338/2019. (XII. 23.) Korm. rendelet a kormányzati igazgatási szervek kormánytisztviselőinek kötelező képzéséről, továbbképzéséről, átképzéséről, valamint a közigazgatási vezetőképzésről
89/2019. (IV. 23.) Korm. rendelet a kormányzati igazgatási szerveknél foglalkoztatott kormánytisztviselők teljesítményértékeléséről
370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről
komment
süti beállítások módosítása