Publikuss

Az utolsó bőrt is lehúzzák gyerekekről

2025. november 18. 08:20 - Publikus Team

Büfé kassza vs. gyerek pénztárca

2011-től chipsadóval terhelik a snack termékeket a boltok polcain, 2017-től pedig az oktatási rendelettel ezeket a nasikat próbálják kiszorítani több-kevesebb sikerrel az iskolák büféiből. Egy részük ebbe a lehetetlen célba már tönkrement (Bővebben>>>) és az őket felügyelő egyes tankerületek sem tartatják be szigorúan a törvény szerint egészségtelen termékek elleni küzdelmet. Négy iskolán keresztül bemutatjuk, hogy teret engednek a bérleti szerződéssel és a jogszabályi előírásokkal* szemben menő működésnek, ki nem mondottan bármit árulhatnak, bármilyen áron. Ez nem csak Budapestre, hanem az egész országra jellemző, ahol nem a büfés néni, hanem egy büfélánc termeli ki a profitot! A Belügyminisztériumtól rendeletmódosítást kértünk az árusítható termékek körére, de a válaszuk szerint inkább ellenőrzéssel szigorítanak. Ennek ellenére nem ez jelenti az igazi problémát, hanem az elszabadult büfé árak, ami miatt mentőövet kellene dobni a gyerekeknek! Figyelem a cikk termékmegjelenítést tartalmaz!

01_eszak-budapesti_tankeruleti_kozpont.jpg

A 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet értelmében, a nevelési-oktatási intézményben a tanulók részére a népegészségügyi termékadóról szóló 2011. évi CIII. törvény (Neta tv.) hatálya alá tartozó termék nem árusítható. Ez azt jelenti, hogy a magas só- és cukortartalmú termékekre NETA adót vetettek ki, amik az iskolákban nem forgalmazhatóak az édesítőszert tartalmazó üdítőkkel, kávéval, energiaitallal, dohánytermékkel és alkohollal egyetemben. Az adott iskolai igazgatójának is egyenként meg kellene állapítani az egészséges termékekhez a Népegészségügyi termékadóról (NETA) szóló termékek körét vámtarifaszám (VTSZ) alapján, majd a só- és cukortartalmát is meg kellene határozniuk. Nem mellékes az sem, hogy a tankerület abban is érdekelt, hogy a büfés az adott bérleti díjat ki tudja fizetni a bevételéből, így a kerület éves bevételi terve is teljesüljön.

02_obudai_gimnazium.jpg

Tapasztalatok alapján iskolai büfé tisztességgel, törvényesen és legfőképp még gazdaságosan csak egyszereplős mikrovállalkozásként működtethető. Ha egy cégnél több iskola büfé is szerepel, ott már trükközés csíphető nyakon, mivel csoda nem létezik ezen a területen! A több büfével is rendelkező cég esetében felmerült a kérdés, hogy milyen előnyös kapcsolat révén lehetséges a náluk nagyobb mértékben előforduló egészségtelen termékek mennyisége, de Észak-Budapesti Tankerületi Központ vezetője, Tamás Ilona a választ mellőzte. A védőnők ellenőrzése és a Kormányhivatal ellenőrzései is alátámasztottak, hogy egészségtelen termékek lehettek szabálytalanul kihelyezve az iskolákban. A gyerekeknek és főleg a szülőknek érezhető problémát okoz, hogy a lerobbant állapotú büfék belvárosi exkluzív árakkal kínálják a termékeit. Ennek egyik oka a megemelkedett tankerületi bérleti díjak, az alkalmazottak magas bérköltségei és a büfés által korlátlanul rápakolható árrés mértéke, de ennél még súlyosabb dolgok is kiderültek!

03_aquincum_angol-magyar_ket_tanitasi_nyelvu_altalanos_iskola.jpg

Az Óbudai Gimnázium, az Aquincum Általános Iskola, a Pais Ált. Iskola és a Bárczi Ált. Iskola büféi tonna számra kínálták az agyoncukrozott üdítőket, folyt le a polcokról a csokik tömkelege, de a chipsektől sem rettentek el, úgy hogy a főnökasszony tévesen ismerte a törvényes határokat. A büfé üzemeltetőjét a Kormányhivatal népegészségügyi munkatársai és a védőnők is felszólíthatták az árukínálat módosítására a hatályos jogszabályok szerint. Az ellenőrök úgy végezték az iskolai ellenőrzéseket, hogy előre bejelentkeztek és természetesen a tankerülettől az információ „odaszivárgott” büféshez, így a kérdéses termékek addigra egyszerűen eltűntek és egy mintabüfé tárult a szakma szeme elé! A főnökasszony írásban bizonyította, hogy a portások az iskoláikban be vannak tanítva „veszély esetére”. A pult alól való csokik értékesítést is kipróbálták több-kevesebb sikerrel, de annál nagyobb árréssel, mivel a 200Ft beszerzési költségű terméket 400-450Ft-ért kínálhatták!

Az érintett tankerület nem járt el a szerződések szerint, mivel nem mondta fel azt azonnali hatállyal azt. Ezt tetézve a 2025-es pályázaton ismételten neki adták a bérleti lehetőséget, ezzel elismerve a szabályozásnak ellentmondó működést. Hogy lehetséges ez? Csak egy megfelelő rokon kellhet a tankerületnél és biztosítsa, hogy „semmi nem lesz elfelejtve, minden fel lesz jegyezve, minden el lesz rendezve” /Orbán Viktor 2025-ös kötcsei beszéde/. Ezt bizonyítja az is, hogy a főnökasszony hamarabb tudhatott a Békásmegyeri Veres Péter Gimnázium (Bővebben>>>) büféjének a törvénytelenül működő vállalkozójáról, mint maga a tankerület vezetője.

04_pais_dezso_altalanos_iskola.jpg

Ami viszont a legmeglepőbb, a büfés elutasította az olcsóbb beszerzési lehetőségeket, mivel az elkötelezett (pl. kötelező rendelési limit) a jelenlegi Power beszállítója felé, mert sakkban tarthatja a tőle bérelt eszközökkel (pl. hütők), de egyéb lehetőségeket sem zárhatunk ki. Így a monopolhelyzetben lévő beszállító bármilyen áron számlázhatja a termékeket, amire olykor 2-300%-os extraprofitot rak rá.

05_budapest_iii_keruleti_barczi_geza_altalanos_iskola.jpg

A szavazás eredményeit eljuttatjuk a Tankerületnek és a Belügyminisztériumnak is, hogy mindenképpen változást érzékelhessenek a gyerekek legalább ebben a négy iskolában. A felhívásunkra köszönjük a szülök és diákok által beküldött információkat, amik közül néhány fel is lett tüntetve.

kezdolap_banner.jpg

*
2016. évi CL. törvény az általános közigazgatási rendtartásról
2013. évi CLXV. törvény a panaszokról és a közérdekű bejelentésekről
2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
1997. évi CXLI. törvény az ingatlan-nyilvántartásról
1997. évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról
1993. évi LXXVIII. törvény a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról
20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról
338/2019. (XII. 23.) Korm. rendelet a kormányzati igazgatási szervek kormánytisztviselőinek kötelező képzéséről, továbbképzéséről, átképzéséről, valamint a közigazgatási vezetőképzésről
89/2019. (IV. 23.) Korm. rendelet a kormányzati igazgatási szerveknél foglalkoztatott kormánytisztviselők teljesítményértékeléséről
370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről
komment
süti beállítások módosítása