Naponta többször hallhatjuk, hogy az Európai Unió éves jelentése szerint hazánkban nincs jogállamiság?! De, kit érdekel?! Amikor viszont az ABC kasszájánál ismét többet kell fizetni, az pontosan ennek az okából is következik, mivel az EU nem véletlenül tart vissza több milliárd Eurót a Magyarországnak járó pénzekből, így növelve az infláció mértékét. Tévedés ne essék, Brüsszel nem a magyarokkal akar kitolni, hanem ezen felül nem igazán létezik eszköze arra, hogy hazánkban is európai szintű jogalkotást és –alkalmazást kapjanak az állampolgáraink. Tehát, ha kormányunk és az állami szervek európai szinten működnének, már rég a zsebünkben lennének a forintban mért ezermilliárdok.
forrás: pixabay.com
Az igazságszolgáltatás legalja c. sorozatunkban már bemutattuk, hogy a rendőrkapitányságok >>>, a bíróság >>>, a szakértő >>>, de még a közjegyző >>> is nem igazán ütik meg az európai szintet, de talán még a balkánitól is alul maradnak. Ebben a részben megismerhetjük, hogy a jogszabályok betartatásáért felelős ügyészségek közül a Budapesti V. és XIII. Kerületi Ügyészség (továbbiakban Ügyészség) hogyan fütyülhet Brüsszelre. A sorozat több mint tíz cikkének tartalma rámutat arra, hogy egyetlen egy panasz vagy feljelentés sem érkezett annak igazság tartalmára, így jó szokásunkat megtartjuk és a tudomásunkra jutott sunyi törvénytelenségekről azonnal értesítjük az unió jogállamiságunkat vizsgáló csoportját.
forrás: europarl.europa.eu
Hazánkban az ügyészek szinte láthatatlanok, de a szerepük annál jelentősebb az igazságszolgáltatásban, mivel az ügyészség nyomoz, felügyeli a felderítés törvényességét, irányítja a vizsgálatot /Be. 25. § (2)/ és képviseli a közvádat a bírósági eljárásban, valamint felügyeletet gyakorol a büntetés-végrehajtás törvényessége felett /2011. évi CLXIII. tv. 1. § (1)/, tehát mondhatjuk, hogy a rendőrség felett álló szerv, de a bíróságok törvényes eljárására is hatással van. „Az ügyész Magyarországon azért dolgozik, hogy a törvények érvényesüljenek. Fontos, hogy az olyan cselekmény, amely a társadalmi együttélést sérti, következménnyel járjon. Legalább ennyire központi kérdés, hogy akit sérelem ért, valamilyen formában védelmet, jóvátételt kapjon. Ezen szervek feladata, hogy a jogszabályokat betartassák, az elkövetőket elfogják és megbüntessék. Az ügyészség munkája során emellett kiemelkedő szempont a sértettek érdekekeinek képviselete.” /forrás: ugyeszseg.hu/
forrás: europarl.europa.eu
Ezeknek a feladatoknak a teljesítése érdekében az Ügyészség a fenti törvény 2. § (1) bekezdésének több pontját is megsérthette. Úgy felügyeli a rendőrkapitányságok eljárásának törvényességét, hogy szemet huny a szabálytalanságok felett, panaszbeadványokat félreértelmezhet vagy egyszerűen kijelentheti, hogy nem alapos és már megy is a kukába. Vakon felügyelheti, hogy a nyomozó hatóság a felderítést a törvény rendelkezéseit megtartva végezze, ha egy kétséget kizáró bizonyítékra felhívják a rendőrség figyelmét, nincs következménye, észre sem veszik. Egy rendőrkapitány bosszúját simán megengedhetik, miszerint indokolatlanul napokra bezárathatja a kreált ügyben gyanúsítottat, de ők a személyi szabadságot érintő kényszerintézkedések felett ellenőrzési jogot gyakorolnak. Rendőri túlkapás esetén természetesen úgy láthatja a tevékenysége körében okozott jogsértések és károk megtérítése miatt indított perekben való képviseletet, hogy addig el sem engedi az ügyet, mivel az azonos tartalmú beadványok aduászát előkaphatja egy egyszerűbb Ctrl+C és Ctrl+V-vel.
illusztráció forrása: fovarositorvenyszek.birosag.hu és ugyeszseg.hu
Bármilyen megalapozott feljelentést elutasíthatnak a rendőrségen, viszont bárki ellen bármilyen ügyet tudnak kreálni, amit bírósági ítéletig is tudnak juttatni, de az ügyvédek szerint is ez Magyarország, ez megy. Az általános 30 napos ügyintézési határidőt nem feltétlenül kell betartaniuk. A rendőrség hibáit saját maga vizsgálhatja ki közigazgatási eljárás keretében és úgy írja le az arányos, jogszerű és törvényes eljárás meghatározását, ahogy akarja, nem történik vele semmi. Mérlegelésüknél a külső befolyástól mentes pártatlanság és a diszkrimináció legcsekélyebb formája ugye már fel sem merülhet a szakmai működésük folyamán, arról nem is beszélve, hogy fütyülhetnek a sértettek jogaira egy büntető eljárás során.
forrás: police.hu
Mindezeket szem előtt tartva az V. és XIII. Kerületi Ügyészség dr. Nagy Gabriella főügyész vezetésével hozzájárulhatott országunk jogállamiságának csorbításához és a választási autokráciánk kiépítéséhez. A törvényi kötelezettségük megszegésén túl az Ügyészi hivatás etikai szabályainak több pontját is megsérthetik, ami büntető vagy fegyelmi felelősségre vonás alapjául szolgálhat. Tisztességesen és a lehető legnagyobb gondosságot tanúsítva kellene eljárniuk, kerülniük kellene a diszkrimináció minden formáját, segíteniük kellene a bíróságot az igazságos ítélet meghozatalában. De ez mind elmélet, más lehet a gyakorlat…
forrás: index.hu
Gratulálunk dr. Nagy Gabriellának, hogy személyén keresztül is megítélhetjük az általa képviselt Ügyészséget és ezennel az alábbi szavazás eredményével fordulunk Dr. Polt Péter legfőbb ügyészhez:
A fentiek alapján Budapesti V. és XIII. Kerületi Ügyészség főügyészének, dr. Nagy Gabriellának és 22 ügyész kollégájának is adományozzuk a Választási autokrácia hibrid rezsimmel* barátságért érdemrend arany fokozatát, amivel az európai jogállamiság elleni harc küzdelmében jelentős érdemeket ért el és egyben lemondásra is szólítjuk fel! Bővebben az érdemrendről >>>
* 2022. szeptember 15-én az Európai Parlament nagy többséggel elfogadta a Gwendoline-jelentést, ami kimondta, hogy Magyarország egy választási autokrácia hibrid rezsimmel. A definíció és a való élet szerint is nagyvonalakban ez azt jelenti, hogy a demokratikus intézmények csak látszatkeltés céljából üzemelnek és a tekintélyelvű kormányzati rendszert szolgálják.