A használtautó vásárlás egy orosz rulett, hiszen a vevő a rendelkezésére álló információk és dokumentációk ellenére első ránézésre nem tudja megállapítani főleg a rejtett hibákat, fogalma sincs, hogy volt-e törve a kocsi és milyen nem várt költségek jöhetnek elő. Az olcsó, de jó minőségű használt kocsiknak búcsút inthetünk és az infláció miatt különösen az a megállapítás érvényét vesztette, hogy már kétmillióért is vehetünk a mindennapi használatra alkalmas autót. Legalább három és fél, de inkább négymillió forint szükséges ahhoz, hogy viszonylag problémamentes, elsősorban kötelező karbantartást és a kopóalkatrészek cseréjét igénylő járművet szerezzünk. Ezért nézzünk meg pár tippet a Budapest 22. kerületi Car-Éra Kft. autókereskedésben lefuttatott teszt alapján.
Gyanúsan indult, hogy már fél éve állt az autó és a fékek is be voltak rohadva, de a lelkesedést még növelte, hogy a slusszkulcsokat is megkaptuk hozzá, de csak a telephelyen belül lehetett kipróbálni.
Használtautó-vásárlás alapszabályai:
1. Tipp: Típusismeret
Érdemes előzetesen tájékozódni, hogy az adott modellnél mit kell pontosan nézni, mi lehet a típushibája. Mindig érdemes ellenőrizni a kiválasztott kocsi valós piaci értékét is!
Jó tanács: Esetünkben az ár teljesen rendben volt, de felejtsd el, ha kiugróan alacsony árat kínálnak.
2. Tipp: Hirdetések böngészése
Ne a képeket nyalogassuk, a lényeget a szövegben találjuk és főleg ezekre keressük a válaszokat:
- megvan-e az összes gyári kulcs
- meddig érvényes a műszaki vizsga
- van-e vezetett szervizkönyv
- az eladó hányadik tulajdonos
- volt-e töréskár
- milyen hibái voltak és vannak az autónak
- milyen régiek és mennyit futottak a gumik
Jó tanács: A hasznaltauto.hu oldalán a tartalomért a hirdető a felelős, ezért csak óvatosan!
3. Tipp: Kihallgatás
Különösen fontos a telefonos érdeklődés, aminek során ki kell alaposan kérdezni az eladót, főleg beszéltetni kell és fontos, hogy barátkozzunk, illetve ne szapuljuk a portékát. Érdemes még rákérdezni vásárláskor, hogy van-e olyan hiba az autón, ami a képeken nem látszik vagy még nem beszéltünk róla.
Jó tanács: Vegyük gyanús jelnek, ha a hirdető már a telefonos megkeresés alkalmával kitér a válaszadás alól vagy kétes válaszokat ad.
forrás: magyarorszag.hu
4. Tipp: Adatok ellenőrzése
A Jármű Szolgáltatási Platformon ingyen, elektronikus úton kérdezhetjük le az autó életútjának bizonyos adatait. A rendszám alapján ingyenesen lekérhető csomó információ: a műszaki vizsgák, eredetiségvizsgák eredményei és fotói, a rögzített futásteljesítmény, illetve a tény, hogy körözik-e az autót és egyáltalán forgalomban van-e.
Jó tanács: A kiemelkedően sok eredetvizsgálat az adásvételek számára utal, de a műszaki vizsga fotóit is érdemes alaposan szemügyre venni (pl. elhallgatott sérülés).
5. Tipp: Az autó külseje
A helyszínen már érdemes benézni az autó alá, a küszöböknél, a sárvédő íveinél megnézni, hogy nem kezd-e felhólyagosodni a festék. Törésre árulkodó jel lehet, ha egy-egy elem illesztésénél nem tökéletesen egyezik a fényezés minősége vagy színe, ha az egyik illesztés hézaga eltér a másik oldalétól.
Jó tanács: Esős időben felejtsük el az autóvásárlást!
6. Tipp: Az autó belseje
Egyértelműen hibás gyakorlat, ha az autóról a kilométeróra állása és nem az állapota alapján döntünk, mivel főleg a leharcolt belső állapotából sokat lehet következtetni a valós kilométerre. Az ülések állapota, a kormány vagy a váltógomb kopottsága, a pedálokon nem látható bordázás és a szőnyeg lyukasra taposása az mind a több százezer kilométert futott autók jele.
Jó tanács: Egy kormány védővel ne engedjük magunkat megvezetni, de a kopottságánál nem mindegy, hogy egy kőműves használta vagy egy műkörmös
forrás: hasznaltauto.hu
7. Tipp: Műszaki állapot
Alapvetően ellenőrizzük indításnál a kipufogófüst színét, mivel a túlságosan fehér és a kékes füst is hibára utalhat. A nívópálcát kihúzva látható, hogy megfelelő-e az olaj szintje, amiből meg lehet ítélni, hogy alapszinten törődtek-e az autóval. A pálcán található motorolaj színéből és állagából is lehet következtetni a használatra, mert a túl sötét vagy iszapos olaj akár a motor súlyos állapotát is jelezheti. Ha az olajbetöltő nyílás sapkáját letekerve krémszínű és habos, az a motorba jutó vizet jelenti, mely már nagy valószínűséggel károsította is a motort. A nagyobb költségek miatt ellenőrizzük a vezérlés periódusát, de érdemes egy pillantást vetni a vezérműszíjra, hogy töredezettség vagy egyéb rendellenesség látszódik-e rajta, de leginkább hideg indítás utáni zajok utalhatnak az idő előtti elhasználódására. Elég jelentős költség lehet a fékek cseréje is, ezért nézzük meg, hogy féktárcsának mekkora pereme van, milyen vastagok a betétek. Rétegvastagság-mérő segítségével pedig az is kiderülhet, hogy sérült-e az autó. Ezekről se feledkezzünk meg:
- győződjünk meg róla, hogy valóban az autó tulajdonosával alkudozunk
- ellenőrizzük a törzskönyvet, hogy megegyezik-e az eladóval
- vessük össze az alvázszámot és a motorszámot az okmányban szereplő adatokkal
- kérjük el a szevizkönyvet, hogy megtudjuk, rendszeresen karbantartották-e az autót
Jó tanács: Autókereskedőnknél fékek be voltak rohadva és az akkumulátort cserélni kellett a sok állás miatt, de nem ezek miatt kell aggódni. A kényes és az egyszerűbb kérdésekre sem igazán tudott válaszolni, mondván minden autót nem ismerhet ennyire, ennél a pontnál viszont érdemes lett volna sarkon fordulni.
8. Tipp: Próbaút
Legjobban akkor észleljük a hibákat, ha hidegen indítjuk, füstöl-e vagy sem, azonnal indul vagy nehézkesebben, a rendellenes hangok is ekkor intenzívebbek lehetnek. Árulkodó jel lehet, ha érkezésünkkor már meleg motorral fogadnak. A próbaút során ezekre érdemes még figyelni:
- sok állás miatt nehezebb lehet az indítás
- az autó gyorsulása
- műszerfal visszajelzések
- a klíma működése
- a motortérben folyásnyomok, a folyadékszintek ellenőrzése
- a kuplungnak magas a fogáspontja vagy túl kemény
A legbiztosabb, ha egy szakszervizbe visszük el az autót egy állapotfelmérésre és főleg, ha abba beleegyezik az eladó is, amiből ismételten következtetni lehet.
Jó tanács: Kereskedésünk nem engedte a telephelyről kivinni az autót, ami igen sok hibafeltárást megakadályozott, a végén fény is derült a turpisságra.
9. Tipp: Eredetiségvizsgálat
Még az adásvételi szerződés megkötése előtt érdemes eredetiségvizsgálatot végeztetni az autón.
10. Tipp: Adásvétel
Kifizethetjük az autót és aláírhatjuk az adásvételt két tanú kíséretében, ha az előző 9 pont mindegyikén átment az eladó és az autó is.
Álmaink autójával hazagördülünk és sajnos már akkor jöhetnek elő az észre nem vett hibák. Ha olyan hibát észlel a vevő, amelyről a vásárláskor nem tájékoztatták és/vagy azt fel sem kellett volna ismernie, azokért a rejtett hibákért az eladó felel, mivel kellékszavatossági kötelezettsége van az eladónak. A vevő választása szerint kijavítást, kicserélést kérhet vagy az ellenszolgáltatás arányos leszállítását is igényelheti. Továbbá a hibát a kötelezett költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja. A vevő a szerződéstől akkor állhat el, ha az eladó a kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta, annak megfelelő határidőben nem tud eleget tenni vagy ha a vevőnek a kijavításhoz, kicseréléshez fűződő érdeke megszűnt. A használtautó vétel egyik fontos kérdése, hogy magánszemélytől vásároljuk vagy inkább menjünk el egy kereskedésbe, de természetesen mindkettőnek megvan a maga előnye és hátránya. Most a biztonságosabb megoldást választottuk, amiből még elég nagy melléfogás is kisülhet, mivel a Car-Éra autókereskedés csak egy érdekes garanciát nyújtott. Az eladó két változatának jogi elkülönülését* a cikk végén találod.
forrás: facebook.com
Az előző cikkben >>> már beszámoltunk részletesen a Car-Éra Kft. elgondolkodtató garanciájáról, mivel az érdi Bosch Car Serviceük meg is állapította, hogy a fő alkatrésszel, a váltójával volt gond. A hivatkozott alkatrész beszállítójuk viszont lenyilatkozta, hogy tőlük nem vásárolták meg azt, így csak egy látványosnak sem mondható, három napos garanciális javítást nyújtottak, de az ég egy adta világon semmi nem változott, sőt kevés váltó olajat töltöttek bele és ráadásul a futóművet sem tudták beállítani. Az ok-okozat a fenti felvételből derülhet ki, mivel több százezer forintos kiadás elmondásuk szerint nekik nem fér bele.
forrás: facebook.com
Másrészről a sales manager Úr megpróbált az adásvételi szerződés érdekes kellékszavatossági kitérőjére egy óriási csavart beépíteni, miszerint a garanciális szerződés az egy másik papíron volt. Ez az irat sajnos a mai napig nem került elő. A Car-Éra autókereskedés a garanciális kijavítás malőrje után elmenekülhetett a valódi felelősségvállalás elől, mivel érdemi megoldás nélkül hagyták a problémát. Ennek ellenére a hasznaltauto.hu hirdetéseik mindegyikében a garanciális biztonságot tüntetik fel a leendő vásárlóik számára.
Ha van valamiféle tapasztalatod a Car-Éra Kft. érdi autójavítóval vagy a 22. kerületi autókereskedéssel kapcsolatban, ne habozz, írd meg!
A cikk minden állítása bizonyítékolt és hamarosan folytatódik a fejleményekkel!
A képek illusztráció jellegűek!
*Ha magánszemélytől veszünk kocsit, akkor olcsóbban megúszhatjuk, hiszen nem kell kifizetnünk a kereskedői jutalékot vagy a magas árrést. Így egy olyan autót is kifoghatunk, ahol az eladó gondosan karbantartotta, garázsban tartotta a járművet, ezért is szeretné maga értékesíteni, hogy jó kezekben tudja féltett autóját. Magánszemélytől történő vásárlás esetében az eladónak a kellékszavatossági kötelezettsége 1 évig áll fenn, tehát a rejtett hibát ez időn belül kell az vevőnek jeleznie. Az a hiba számít rejtettnek, ami első ránézésre nem látható. Vásárlóként joga van visszavinni az autót az eladónak és vissza is igényelheti a vételárat, mivel mind a jótállás, mind a szavatosság tekintetében megvan a szerződéstől való elállás joga. Magánszemélyek közötti vásárláskor a vevőnek kell bizonyítania, hogy a hiba oka már fennállt az eladáskor is.
Ami a kereskedések mellett szól, hogy „szigorú” szabályrendszernek kell megfelelniük és a szavatosság mellett a garancia vonatkozásában is felelősséggel tartoznak. Manapság ráadásul egy kereskedő nem engedheti meg magának, hogy rossz híre menjen a negatív vásárlói vélemények miatt. Ha kereskedőtől vásárolunk, akkor a kellékszavatosság ideje 2 év, de figyelni kell arra, hogy a szerződésben lerövidíthető 1 évre. Ha kereskedőtől vásárolunk, 6 hónapig neki kell bizonyítania, hogy a hiba oka az adásvétel időpontja után keletkezett.