Alapból azt gondolhatod, hogy ha márkaszervizbe viszed az autódat, akkor javításkor a megfelelő szakértelemmel fogod kapni a legjobb minőségű alkatrészeket, de a falon világító márkajelzés ekkor sem lehet mindenre biztosíték! A márkafüggetlen autószerelés már egy rázósabb rész, mivel ott már szigorú előírásoknak nem kell megfelelni, sőt a számla nélküli megoldásokkal pedig a fogyasztóvédelemről sem beszélhetünk.
Az évtizedes javítási problémák és az elmúlt évek nehézségei, a COVID és az energiaárak égbe emelkedése, mind inkább hozzájárultak még az olcsóbb zugszervizek legatyásodásához is. A legtöbb független szerviz már alapból alacsony létszámmal dolgozott egyrészt a költségek alacsonyan tartása, másrészt pedig a gyakorlattal rendelkező autószerelők hiánya miatt. További probléma a meglévő munkaerővel, hogy a szervizek jelentős része egyáltalán nem költ oktatásra, mivel a jelentős munkaerő-fluktuáció miatt nem feltétlenül érdemes az alkalmazottak oktatására számottevő forrásokat fordítani / forrás: Autós Nagykoalíció/. Tetőzi a hiányszakmát, hogy az oktatásban nem egy szexi ez a szakma és nem is trendi.
A folyamatos színvonal csökkenés ellenére a márkafüggetlen javítók ára jelentősen emelkedett. A szolgáltatás drágulásának mértékét több tényező is befolyásolta, többek között az szerviz földrajzi elhelyezkedése, a szakképzett munkaerő bérigényének drasztikus növekedése, a javítóegységek üzemeltetési költségeinek emelkedésé és az alkatrész árak megugrása is.
A szakma összeomlásánál nézzük viszont azt az alábbi esetet, amikor a Budapest XIII. kerületi Klapka utcában a nagy tudású Fogaragem autószerelőhöz térsz be. Emberünk úgy előadta magát, hogy tíz éve már a vízzel hajtott űrautót is szerelte, de valójában egy olajcserét sem tudott tisztességgel elvégezni. Ha egy diesel motort nem ismer, nézze már meg a hozzá előírt olaj specifikációját, hogy utána ne röhögjék már ki! Egyszerűen öt számot nem volt képes összehasonlítani a gyári előírás és a flakonon lévő segítség között (ábrákon bekarikázva). Azért azt a lehetőséget se zárjuk ki, hogy a hiányos szaktudása mellett felmerülhetett a költségek pár száz forinttal való leszorítása is.
Rafkós Marci szerelőnk e-mailben nem adott ám ajánlatot, csak szóban mondott árakat, de a turpissága gyorsan kiderült, mivel számlaigény jelzésekor és a NAV ellenőr gyanújára azonnal megugrottak az árak 27%-kal. Szerelőnket nem érdekelte a teljesen rossz olaj betöltése, hidegen hagyta a motor és a katalizátor esetleges tönkretétele is. Fizetéskor még az ügyfél érezhette magát kellemetlenül, mivel a szóban adott ajánlat végső árát megemelte és a nem megfelelő olaj megemlítése miatt körülményesnek titulálta a rögtönzött munkaadóját. Végül szakmai munkáját alátámasztotta az olajcsere emlékeztető matricájával, ahol nem találta a megfelelő rubrikát és még a termék elnevezéseket is keverte, de írásban szentesítette, hogy nem értett az olajokhoz. Folytatást a 2. részben >>> megtalálodl
A cikk minden állítása bizonyítékolt és a képek illusztráció jellegűek!