Azt gondolhatod alapból, hogy ha márkaszervizbe viszed az autódat, akkor javításkor a legjobb minőségű alkatrészeket fogod kapni a megfelelő szakértelemmel beszerelve. Minden esetre az előírások betartatása miatt biztosabb lehetsz a dolgodban, mivel véletlenül világít egy márkajelzés a falán! Ám a legprofibb serviceben is előfordulhatnak hibák, bakik, amikre érdemes odafigyelni, mivel egyszer már megtörtént, hogy egy műszaki vizsga alatt meghúzták az autóm oldalát és persze elsunnyogták volna. Nézzük viszont azt az esetet, amikor egy kókler (Tisztelet a kivételnek!) autószerelőhöz térsz be, ott már azért érdemes több buktatóra figyelni és ha az alábbiakat hallod, ülj be az autódba és rögtön indíts:
1. Árajánlatra nekünk nincs időnk, szóban tudjuk elmondani.
100%-ra veheted, hogy az előre megbeszéltek el fognak térni utólag.
2.Az alkatrész ára szerelés közben fog kiderülni, a javítás ideje meg tág határok között mozog.
Akkor fogják csinálni, amikor kedve lesz és olyan árat fognak felszámítani, amit csak akarnak.
3. Ahhoz, hogy pontosan meg tudjuk mondani az alkatrész árát, szét kell szedni, de annak ára van.
Az előzetes felmérés és kifizetés után megkérdezték már fékbetét cserénél, hogy melyik méret mehet bele!
4. Az ajánlatot nem tudjuk kinyomtatni/e-mailben átküldeni.
Szinte biztos lehetsz abban, hogy a végösszeg több lesz az előzetesen megbeszélt díjnál.
5. 156.200Ft lesz a vége.
A tapasztalatok alapján csak márkaserviceben ez a bruttó végösszeg, amúgy ha számlát vagy bármi papírt kérsz, hozzájön még az ÁFA összege. Tehát ami a szerelő szájából bruttónak tűnik, az csak nettó, addig amíg papíron nincs lefektetve!
6. 156.200Ft lesz a vége.
Rákérdezve még az ajánlatnál, hogy ez bruttó összeg-e, fizetésnél bepróbálkoznak a nettóval.
7. Az autót itt kell hagyni, nincs értelme megvárni.
Ha ugyanis ott maradsz, akkor láthatod, hogy milyen alkatrészt szerelnek be és pontosan mennyi időt dolgoznak az autón. Ennek hiányában ki az, aki leellenőrzi, hogy a megfelelő alkatrész került bele és 10 perc helyett 2 órát számoltak fel.
8. Itt kell hagyni az autót, mert 1 óra és 5 óra is lehet a javítás.
Elrettentenek a hosszú várakozással, ugyanis egy gyakorlott szerelő nagyjából be tudja lőni a szerelés nagyjáboli idejét egy normális autónál.
9. Hozott anyaggal nem dolgozunk.
Egy motorolajat, amit meg tudsz venni 12.900Ft-ért, azt ne számlázzák már ki 22.997Ft-ért.
10. Az autót így ahogy van, itt lehet hagyni.
Érdemes még otthon minden mozdíthatót kipakolni az esetleges viták elkerülése végett. Hogy bizonyítod, hogy valami eltűnt az autódból?
forrás: careerfaqs.com.au
Azzal mindenképp számoljál, hogy a menő autószerelők egyben pszichológusok is, de erről szerencsére ők nem tudnak! Ha értesz az autóhoz, akkor nem Te vagy az emberük, viszont, ha megérzik a bizonytalanságot vagy az abszolút hozzá nem értést, akkor nyert ügyük van! Ezért figyelj oda, hogy határozott légy és hosszas beszélgetésbe ne menj bele, mert amit akarnak, azt ki fogják deríteni! A fenti tanácsokon kívül nézzünk meg egy konkrét ügyet, hogy csúszhat el az egész, ha megbízol a szerelődben.
Beugrottam a XIII. kerületi 4 Tölgyesi Autójavítóhoz, mivel korábban is tudtak segíteni és elégedetten távoztam. Ezúttal is szívélyesen fogadtak a Volkswagenem olajcseréje és a fékek felújítására, bár feltűnően erőltette a munkafelvevő az általuk ajánlott, számomra ismeretlen olajmárkát, majd a végén kiderül, hogy nem véletlenül?! A fékek ügyét azzal itt le is zárhatjuk, hogy előtte nem, de most már kis sebességnél nyikorognak, még a fék felengedése után is, sőt nagy sebességű fékezésnél búgni is kezd! Hátul az ígért Brembo fékbetéteket a számla szerint egy szó nélkül lecserélték egy nonamere, de az ár maradt a régi… Ez eddig kipipálva.
Az izgalmasabb, de inkább felháborító rész, az az olaj témánál jelentkezett másnap reggel a hidegindítás után, amikor a motor elkezdett kopogni. Utánanéztem a számlán is, hogy mi lehet a probléma, mivel ez a tétel köszönt vissza: Castrol Edge 5W30 C3 (4 literes). Az előzetes megbeszélés szerint a munkafelvevő megnyugtatólag állította, hogy ez az olaj, ami ebbe az autóba kell, sőt megerősítette, hogy ez long life és részecskeszűrős!
Minden esetre azért utánanéztem és a C3 és az LL jelzésű olaj az nagyon két különböző motorhoz való, az egyik régi dízelekhez, másik pedig az új részecskeszűrős motorokhoz, kiegészítve a 30.000-es élettartammal. Specifikáció is megerősítette, hogy a C3 olaj az V 502 és 505, az LL pedig V 504 és 507, az autó gépkönyve pedig csak a V 507-t engedte beletölteni. VW szakszerviz is megerősítette, hogy a C3 olaj az nem az autómba való, így az autómmal ne közlekedjek! Ezek után bekanyarodtam a 4 Tölgyesi Szent László úti telephelyére, hogy valami megoldást találjunk a fennálló problémára.
forrás: google maps
Meglepetésre az eddig tapasztalt jó fej hozzáállásnak se híre, se hamva… A munkafelvevő először egy gyengébb megoldással próbálkozott: „Teljesen jó bele a C3-as olaj. A long life és a C3 ugyanaz. Az autónak megfelelő olajat kapta.” Stratégiaváltás után már a számlán lévő elírással próbálkoztak, mivel ők a nagyker partnerüktől a megfelelő olajat vásárolták LL megnevezéssel. Részükről a történet le is lenne lezárva, csak ugye kiderítettem, hogy az alkatrész nagyker 5 liter LL olajat adott át a szerelőnek. Hoppá, annyit meg ugye nem lehetne beletölteni! Azzal nem számoltak, hogy az olajcsere után én elkértem az üres flakont, mivel kíváncsi voltam, hogy a 4 liter tényleg belefért-e, mivel a szakszerviz legutóbb csak 3.8 litert tudott max. betölteni. A flakon pedig 4 literes, C3 jelzésű és a nagykerrel egyeztetve még valami nem stimmel!
forrás: welovebudapest.com/Bódis Krisztián
Ezek után hazánk hiányos fogyasztóvédelmét tekintve rögtön ment is nekik a fizetési felszólítás, mivel csak bírósági úton rendezhetőek az ilyen ügyek. Erre meg is kaptam az ügyvédükkel egyeztetett három oldalas levelet, aminek a szakmai lényege egy magyar népmesére vonatkozó hivatkozás volt! Többször átgondolásra javasoltam az ügy békés rendezését, miszerint cseréljék le az olajat a megfelelőre, de ezt meg sem akarták hallani, csak a hosszas mellébeszélést kellett hallgatnom! Következő lépés a polgári per felé a fizetési meghagyás küldése, ami költség ugyancsak őket fogja terhelni, hacsak nem utalja vissza a pénzt, mivel a 4 Tölgyesi az autóhoz nem nyúlhat hozzá!
Végül az olaj le lett cserélve a megfelelőre és csodák csodájára nem kopog a motor! Hogy ki lett a történet megmentője és kihez fordulhatsz bizalommal autószerelés ügyben, nézz be hozzájuk:
AutoCarma Szigetszentmiklós (Kattints rá az elérhetőséghez!)
Rajtuk kívül az ország több AutoCarma szervizét megpróbáltuk és csak pozitívan tudunk beszámolni Róluk!
Bizonyítékok alapján a PubliKuss megnyerte a 4 Tölgyesi elleni polgári pert a Pesti Központi Kerületi Bíróságon, így a kárt meg kellett fizetniük és tetemes ügyvédi költség is terhelte a céget!
A képek csak illusztrációk!